Camper roadtrip door Kroatië

Vanuit Deventer zijn we zaterdagmiddag om 12 uur vertrokken richting Kroatië en met 1.300 km naar Poreč stond er een lange reis te wachten. We konden gelukkig afwisselen met rijden en zo konden we de eerste dag veel kilometers maken.

Uitzicht Poreč

Rond 23.00 uur kwamen we bij onze eerste stop aan. Net iets boven Salzburg, in Oostenrijk, op een camperplaats. Hier konden we voor het eerste de camper gaan gebruiken. Binnen 20 minuten stond de camper al klaar voor gebruik. Voor dat we het bed in doken zijn we eerste nog even wezen chillen en genoten we van onze roadtrip naar Kroatië. Het eerste stuk van de reis richting Poreč was voorspoedig verlopen.

De volgende ochtend zijn we op tijd vertrokken naar Kroatië om de laatste 500 kilometer te rijden naar Poreč. Van te voren hebben we geen enkele camping geboekt, zodat we gedurende de roadtrip konden bepalen waar we naar toe willen gaan. Wel hadden we een route uitgestippeld om het meeste en beste van Kroatië te kunnen zien.

Poreč

Onze eerste stop in Kroatië is Poreč. Deze prachtig Kroatische stad ligt op het schiereiland Istrië, omgeven door de Adriatische Zee. Deze 2.000 jaar oud authentieke stad staat vol met culturele monumenten. Deze zijn niet te missen tijdens een stadstour. Enkele aanraders in Poreč zijn het Euphrasiusbasiliek, wandeling door het stadspark, het centrum en de vele ruïnes van tempels en villa's uit de Romeinse tijd.

Steeg in Poreč Boulevard Poreč Steeg in Poreč Hoofdstraat in Poreč

Nationaal Park Plitvice meren

Plitvice meren National Park

Na 2 dagen Poreč vervolgden we onze roadtrip naar een van de mooiste natuurparken van Europa, namelijk het Nationaal Park Plitvice meren. In dit nationale park van Kroatië raak je verbijsterd van de blauw groene kleuren die de 16 meren hebben. De één is nog mooier dan de andere. Daarnaast vind je in het park 90 watervallen die je tijdens het hiken tegenkomt, waarbij sommige tientallen meter hoog zijn.

Staat het Nationaal Park Plitvice meren bij je op de planning, dan raad ik je aan om ingang 2 te kiezen. Deze is minder druk dan ingang 1. Als je de drukte helemaal wilt vermijden, lees dan hoe je de Plitvice meren in het hoogseizoen ook kan bezoeken. Hou er wel rekening mee dat je een entree moet betalen om het Nationaal Park binnen te komen. Ben je een student? Neem je studentenkaart mee en het scheelt je geld!

Na het bemachtigen van je entreekaartje kun je met de bus of lopend (mijn voorkeur) naar het park. Iets wat ik persoonlijk minder leuk vond aan dit park was de drukte. Wat heel logisch is, omdat het een zeer bekend natuurpark is. Deze drukte is overigens goed te vermijden door de lange hike van 18 kilometer te nemen. Je komt op mooie uitzichtplaatsen en die plaatsen was de lange hike het zeker wel waard.

In dit Nationale Park van Kroatië raak je verbijsterd van de blauw groene kleuren die de 16 meren hebben.

Na een lange dag hiken door de Plitvice meren zochten we campingplaats in de buurt om te overnachten. Die zijn rondom het park heel makkelijk te vinden. En dit keer niet hoeven strijden, maar binnen een kwartier stond alles al klaar. Tijd om te gaan relaxen en een duik in het zwembad te nemen.

Lees alles over de Plitvice meren in deze blog.

Plitvice meren Nationaal Park Plitvice meren Nationaal Park

Vrlika

De volgende ochtend, inmiddels dag 5 al, hebben we de Plitvice meren achter ons gelaten en zijn we richting Trogir gaan rijden. Onderweg hebben we een goede tussenstop gehouden in Vrlika.

In het kleine dorp Dinara, net buiten Vrlika, ontspringt de 105 km lange Cetina rivier die vervolgens uitmond in de Adratische zee. De bron van de Cetina rivier is met 8 tot 10 graden heel koud. Echt respect voor de mensen die in dit koude water gaan.

Vrlika, ontstaan van de Cetina Vrlika, ontstaan van de Cetina

Trogir

Na de tussenstop in Vrlika zijn eind van de middag aangekomen in Trogir. Voor het gevoel gelijk jaren terug in de tijd door de smalle straten en de gebouwen is in de romaanse, renaissance en barokstijl.

Boottocht Trogir

Ook in Trogir vonden we direct een camping. En het lag ook nog aan de zee met een eigen strandje. We hadden besloten om iets langer in Trogir te blijven, dus we hoefde de volgende dag niet weg. We hebben dag 5 onder het genot van een aantal biertjes goed afgesloten.

De volgende ochtend zijn we vanaf de camping naar Trogir gaan lopen. We hadden een boottocht geregeld voor de hele dag inclusief drankjes en lunch. Het begon al goed met een typisch Kroatische schnap om 9 uur. Ik vond hem werkelijk verschrikkelijk!

We vaarden vanuit Trogir naar de Blue Lagoon. Hier stopte de boot en konden we het water in springen. Na de stop vaarden we naar het dorp Maslinica op het eiland Šolta. De laatste stop was de Dugabaai op Čiovo. Op dit eiland hebben we genoten van een goede lunch in een restaurant. Daarna was er nog tijd om de zee in te gaan.

Een goede boottocht is zeker een aanrader mocht je in Trogir zijn.

Boottocht Trogir Boottocht Trogir Boottocht Trogir Oude auto in Kroatië Oude auto in Kroatië Zeilboten Adriatische kust Eiland bij Trogir Zeilboten in de Adriatische kust bij Trogir

Canyoning in de Cetina rivier

Een van de dingen die we hebben gedaan was canyoning door in de Cetina rivier. Check het filmpje voor een kleine impressie.

Canyoning door de Cetina rivier

Krka Nationaal Park

Het andere bekende nationale park is het Krka Nationaal Park. Net als de Plitvice meren raak je hier verbijsterd van de blauw groene kleur die de rivier heeft.

De watervallen die je vindt in het Krka National Park zijn heel mooi om te zien. Je kunt in dit park, vooral in de zomer, heerlijk afkoelen door een duik te nemen in het schone en heldere water.

Lees alles over de Krka watervallen in deze blog.

Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park Krka National Park

Zadar

Zadar is een typische Kroatische stad met de smalle straten en oude ruïnes. In Zadar hebben we de camper omgeruild voor een nachtje in een appartement die we hadden geboekt via Airbnb. We zaten op loopafstand van het centrum en dat was perfect.

Lekker uiteten geweest om vervolgens het nachtleven van Zadar te ontdekken. Er was een podium met live muziek en gezellig volle terrassen. De avond eindigde in een openlucht club in het midden van Zadar tot de vroege uurtjes.

Bled

Na Zadar hebben we Kroatië achter ons gelaten. We hadden gehoord dat Bled heel mooi is, dus hebben we een tussenstop gepland in Bled. Een plaatsje in Slovenië.

En ze hadden gelijk! Met het kasteel boven de bomen en het blauwe water is het net of je in een sprookjesverhaal zit. Het is precies zo als je het op de foto's ziet!

Bled Bled

Bayern Munchen

Stadion Bayern Munchen

Als voetbal liefhebbers hebben we een korte pauze gehouden bij het stadion Bayern Muchen. De grootste voetbalclub uit Duitsland. Op de heenweg hadden we het stadion in de avond gezien. Dat is eigenlijker mooier, omdat het stadion dan helemaal verlicht is.

Laatste nacht

De laatste nacht zaten we op een camping aan de Moezel in Duitsland, zodat we niet nog veel kilometers moesten rijden. De volgende ochtend weer alles ingepakt en op naar Nederland.

Het was een ontzettend geslaagde roadtrip naar Kroatië met een camper en absoluut een aanrader!